W co się bawić w szkole

Po co uczysz się języka obcego? Większość osób chce się po prostu porozumieć. I świetnie! Język jest narzędziem, który służy do komunikacji. Czy doskonała znajomość gramatyki ci w tym pomoże? Na pewno tak. Ale bez znajomości odpowiedniego słownictwa nie sklecisz ani jednego zdania. W tym wpisie pokażę Ci moje ulubione pomysły na zabawy z dziećmi.

Moi uczniowie też doskonale zdają sobie z tego sprawę. Dlatego na zajęciach dużą wagę przykładam do powtarzania poznanych słówek. Jednak, żeby powtarzanie było skuteczne, uczniowie nie mogą ziewać na lekcji.

W poprzednim wpisie przedstawiłem zabawy, z jakich korzystam podczas pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Tutaj wybrałem 3 zabawy, które idealnie przydają się do powtarzania słówek z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym, od 7 do 10 lat.

 

Crunch 

 

Crunch po angielsku znaczy tyle, co „chrupać, miażdżyć”. Dzieci często nazywają tę grę Chrupek, co świetnie oddaje jej charakter.

Do gry wykorzystuję ok. 30 małych kartoników, najlepiej z bloku technicznego. Najłatwiej je wydrukować, a potem pociąć.

Zabawa sprawdza umiejętność czytania i znajomość słownictwa. Dlatego na każdym kartoniku zapisuję jeden wyraz po angielsku ze słownictwa, które aktualnie powtarzamy z uczniami. Jednak na trzech kartonikach zapisuję na czerwono wyraz CRUNCH. Kiedy wszystko jest już wypisane i wycięte, można zacząć grę.

Gra toczy się na czas, np. 5 minut. Wyrazy rozsypuję na dywanie lub stole i odwracam wyrazami do dołu, żeby nie było widać zapisanych słów. Uczniowie po kolei losują kartoniki. Jeśli poprawnie przeczytają i przetłumaczą wylosowany wyraz, mogą go zachować jako punkt. Jeśli nie potrafią tego zrobić, kartonik wraca do puli, a grę kontynuuje kolejna osoba.

W momencie, gdy ktoś wylosuje kartonik z napisem CRUNCH, traci wszystkie punkty-wyrazy, bo zostają „schrupane” i musi je oddać do pozostałych w puli. Po przemieszaniu wszystkich kartoników, gra trwa dalej aż do końca czasu. Wśród kartoników są trzy z napisem CRUNCH. Raz wylosowany CRUNCH, odkładamy na bok.

Grę wygrywają te osoby, którym uda się zebrać najwięcej punktów-wyrazów.

 

Tic-tac-toe – Kółko i krzyżyk 

 

Chyba wszyscy znają grę w „Kółko i krzyżyk”. Dzięki niewielkim modyfikacjom można ją z powodzeniem wykorzystać do powtarzania i nauki słownictwa.

Do zabawy potrzebny jest zestaw 25 kart – obrazkowych lub z napisami, z materiałem, który chcemy powtórzyć oraz po 12 kartoników z symbolem kółka i krzyżyka.

Obrazki rozkładamy na dywanie lub stole w 5 rzędach, po 5 w każdym. W ten sposób powstaje plansza do gry.

W grę można grać w parach lub niewielkich grupach. Każda drużyna decyduje na początku, którym symbol wybiera. Następnie zawodnicy wybierają kolejno po jednym kartoniku z planszy i nazywają go po angielsku (lub czytają i tłumaczą na język polski, jeśli na planszy są tylko napisy). Następnie, jeśli odpowiedź jest prawidłowa, kładą na nim swój symbol – kółko lub krzyżyk. Gra trwa do momentu, w którym drużynie uda się ułożyć linię 4 kartoników ze swoim symbolem w pionie, poziomie lub na ukos.

 

Reflex game – Gra w refleks 

 

Ostatnią zabawą, którą chcę opisać w tym wpisie jest „Gra w refleks”. Dzieci bardzo ją lubią, bo rozgrywce towarzyszą zwykle gorące emocje.

Zabawa doskonale sprawdza się jako szybkie powtórzenie, zaraz po wprowadzeniu nowego słownictwa.

Podczas gry korzystam z kart obrazkowych (flashcards) z nowymi słówkami, które rozkładam na dywanie lub stole. Zazwyczaj gramy na dwa sposoby:

1) Siadam z dziećmi w kółku na dywanie i wybieram pierwszą parę, która będzie ze sobą rywalizować. Wymieniam po angielsku jakieś nowo poznane słowo i zadaniem zawodników jest jak najszybsze dotknięcie odpowiedniego obrazka.

Osoba, która pierwsza znajdzie i dotknie właściwy kartonik, gra dalej. Rywalizuje z kolejną osobą do momentu, aż ktoś jej nie pokona – zgodnie z zasadą, że wygrywający zostaje w grze.

2) W drugim wariancie gry, dzielę grupę na dwa zespoły. Do każdej rozgrywki zapraszam zawsze po jednym zawodniku z przeciwnych drużyn. Kto pierwszy znajdzie wypowiedziane przeze mnie słówko, zdobywa punkt dla swojej drużyny. Na początku zabawy wspólnie ustalamy, do ilu punktów będzie toczyć się gra.

Nie tylko dzieci w wieku przedszkolnym lubią poznawać świat poprzez zabawę. Dzięki niej starsze dzieci mogą też kreatywnie powtarzać i zapamiętywać nawet najbardziej skomplikowane słowa i zwroty, które później z powodzeniem wykorzystają w praktyce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *